Monday 7 May 2018

When SARITA MONTIEL was Queen...

There was a time between 1959 and 1962 when Sarita Montiel was one of the most popular movie stars in the world. That was just after 'La violetera' broke all box-office records and 'Mi ultimo tango' where Sarita dabbles in being a female Carlos Gardel was a great follow up. 

Here, journalist Luiz Carlos Lisboa writes extensively for 'Cinelandia' about this Spanish actress-singer who worked in Mexico and Hollywood prior to going back to her native Spain where she finally found well-deserved fame & fortune. 

23rd February 1958 - Sarita's last Hollywood oeuvre 'Run of the arrow' (Renegando o meu sangue) she played an American native to Rod Steiger  and Brian Keith 'pale-faces' counterpart. There was nothing more Miss Montiel could do in the USA. Stereotype was the name of the game.
13 November 1958 - Sarita Montiel's very first Spanish musical film, 'El ultimo cuplé' (A ultima canção), was a smash hit everywhere it played. Sara Montiel had finally found the right sort of vehicle in which she excelled: technicolor melo-dramas insterspesed with a lot of musical numbers.
16 November 1958 - more than 20 movie houses showed 'El ultimo cuplé'; the list of songs included Jose Padilla's 'El relicario', 'Valencia' and el tango 'Fumando espero'.
3 October 1959 - 'La Violetera' finally premieres at Cine Rivoli in Sao Paulo on a Friday.
17 January 1960 - Due to 'La violetera' astonishing success, PelMex promptly re-released 1953's 'Piel canela' translated quaintly as 'O modelador de almas'.
11 January 1961 - premiered at Cine Olido on a Wednesday. I remember I saw 'Mi ultimo tango' when I was 12 years old. I fell in love with Sarita immediately and with tango too.
as a nun in 'Pecado de amor'.
23rd September 1962 - Sara Montiel was really popular in Rio de Janeiro too... 'Correio da Manhã' ad of 'El ultimo cuplé'... see that they didn't even bother to translate the Spanish title into Portuguese 'A ultima canção'. 

4 November 1962 - After smash hits like 'La violetera' (1959) and 'Mi ultimo tango' (1961), Brazilian distributors re-released 'El ultimo cuple' (premiered in Spain on 6 May 1957) that had been Montiel's first musical flick in Spain after having made herself a career in Mexico and the USA. OESP columnist gibes at Sarita's phenomenal success implying maliciously it was nearing its 'Sunset Boulevard' status. 'El ultimo cuplé' (A ultima canção) premiered at Cine Marrocos in November 1958.

'El ultimo cuplé' was filmed in Spain in 1956, while Sarita was on a honey-moon sojourn with Anthony Mann who had directed her in 'Serenade' (released in the USA, on 23rd March 1956) with Mario Lanza, Joan Fontaine & Vincent Price. 

'El último cuplé' was Sara Montiel's return to the Spanish film industry after a long sojourn in Mexico and Hollywood, California where she was featured in the western 'Vera Cruz' - released on Christmas day 1954 - alongside Gary Cooper & Burt Lancaster. Next, Sarita played opposite Mario Lanza, Joan Fontaine & Vincent Price in 'Serenade' - released on 23rd March 1956 - a musical drama directed by Austria-born Anthony Mann who fell in love with and married her soon after.

Wikipedia says:  'El último cuplé' fue la reaparición de Sara Montiel en el cine español, tras una prolongada etapa en Mexio y Estados Unidos que culminó con 3 películas en Hollywood: 'Vera Cruz' (1954), 'Serenade' (1956) and 'Run of the arrow' (1957). 

Sara rodó 'El último cuplé' en Barcelona, durante su luna-de-miel con Anthony Mann, y sin esperar al estreno regresó a EEUU para rodar 'Run of the arrow', por lo que el éxito del filme español la sorprendió en America.

'El último cuplé' fue importante para la actriz manchega (nació en Ciudad Real, La Mancha, Castilla) porque la introdujo en el cine musical y dio a conocer su peculiar voz; Sara no fue doblada por una cantante profesional, lo habitual de entonces. 'El último cuplé' era una producción modesta que no podia pagar al contado a una cantante profesional (se rumoreaba que Concha Piquer se negó) y finalmente fue Sara quien cantó los temas. El éxito de Sara como cantante disparó la recaudación no solo en taquilla, sino en la venta de discos, y dio pie a sucesivas películas con numeros musicales, pensadas expresamente para ella y que en cierta manera la encasillaron para el resto de su carrera en el cine. 

Como era habitual en el cine musical, Sara rodó las escenas cantadas en play-back, con los temas grabados previamente. Durante los ensayos, Sara no llegaba a las notas y pidió al pianista que bajase de escala: como lo hizo varias veces, el director de la orquestra dijo: 'Si seguimos bajando, nos sentamos debajo del piano'. De la necesidad se hizo virtud, y la voz de Sara impuso un nuevo estilo.

La peculiar voz de Sara, con una tesitura inusualmente grave, rompió con la tradición de voces atipladas (tipo soprano) que se estilaban desde la época de Raquel Meller. Esta criticó a Sara diciendo: 'Además de imitarme y cantar mis canciones, tiene voz de sereno'. 

Antes del estreno de la película Sara Montiel firmó un contrato con la discográfica Columbia para publicar un álbum con sus canciones, pero al desconfiar de su repercusión se acordó como pago un porcentage (royalties) de lo que se recaudase. Finalmente el álbum seria un éxito colosal y Sara terminó ganando una fortuna.

'El último cuplé' se rodó en condiciones muy precarias por la falta de dinero. El proyecto tardó años en reunir financiación, y tuvo que suplir con ingenio la scasez del presupuesto: había decorados construidos con cartón, y algunos atuendos de la protagonista estaban confeccionados en papel. Sara, habituada a los generosos medios de los radjes en Mexico y Hollywood, se alarmó ante tales limitaciones si bien siguió adelante con us sueldo de 100,00o pesetas, y su marido, el director Anthony Mann, consideró que el filme estaba condenado al fracaso.
23rd September 1962 - 'Correio da Manhã' - Brazilian journalist Gilberto Souto writes an in-depth analysis about Sarita Montiel and her time in Hollywood. Actually, Mr. Souto is adamant in affirming Sarita did the right thing when  she up and left Hollywood forever going back to her native Spain.
31st October 1963 - TV Record signs Sarita Montiel for a single performance at Teatro Record on 7 November 1963. Ms Montiel had been filming 'Samba' in Rio de Janeiro for a few weeks.

2 comments:

  1. Agora compreendi porque Sarita Montiel era reverenciada. Grata pelo histórico e contextualização!!!

    ReplyDelete
  2. É com satisfação que vejo Sarita ser apreciada pela geração mais jovem... Volte sempre...

    ReplyDelete